Despre fumat

Cand ne apucam de fumat?

Exista diverse momente in viata fiecaruia cand tigara isi face aparitia. Insa majoritatea persoanelor care au venit cu aceasta problema s-au apucat de fumat in adolescenta.  Ceilalti care nu s-au apucat de fumat in adolescenta isi amintesc ca au incercat o tigara cand erau stresati, in sesiuni (20-25 ani), in timpul unor perioade dificile din viata, serviciu, relatii sau stateau in apropierea cuiva fumator; (pana in 30 de ani)

Ce se intampla cand fumam?

Studiile spun ca atunci cand fumezi  nicotina ajunge in sange ceea ce determina in creier eliberarea unei substante chimice numita dopamina, considerat “hormonul placerii” cu efect analgezic. Acest lucru creeaza starea de dependenta care reprezinta 80% din adictie, conform studiilor. Restul de 20% este dat de dependenta fizica – cand nu mai fumam corpul nostru simte nevoia de nicotina. Astfel se explica „pofta de tigara” si dificultatea de a ne lasa de fumat.

 De ce fumam?

Motivele pentru care persoanele se apuca de fumat par sa fie destul de comune mai multor fumatori:- curiozitate – sa fie ca ceilalti din gasca (frati mai mari, modele etc),”cool”- par mai interesanti si maturi- socializarea (studii facute in acest sens au scos in evidenta ca in cadrul companiilor persoanele care ies la fumat au o relatie mai buna care transcende gestul in sine: ma face sa par interesanta, mai speciala, fac ceva cu mainile ( „tatal meu nu stie ca fumez si cand e de fata ma joc cu un creion pt ca simt nevoia sa fac ceva cu mainile”)- ma relaxeaza- plictiseala- asocieri cu cafea, alcool.

Toate persoanele fumatoare cu care am discutat stiau foarte bine efectele fumatului.  Si cu toate acestea in prezent dupa multi ani de fumat aveau motive similar sau altele pentru a continua acest viciu:- motiv pentru a lua o pauza- ma relaxeaza- este un moment de retragere, „momentul meu cu mine, nu simt nevoia sa vorbesc”-  o placere,  „un rasfat care compenseaza cotidianul plin de griji-  ocazii (unii fumeaza doar cand se intalnesc cu prietenii- fumatorii ocazionali)- „ideea de a fuma”.- asocieri cu cafea, alcool.Putine persoane mi-au relatat ca gustul tigarii le place; din contra, unele chiar mi-au vorbit despre un gust rau al tigarii dupa o plimbare lunga in natura sau dupa o pauza mai lunga, fara tigara.Se pare ca odata cu varsta unele motivatii au ramas (socializarea, credinta ca tigara calmeaza) si unele s-au schimbat: motiv pentru o pauza, relaxare. Este clar ca odata cu inaintarea in varsta grijile cresc si nevoia de relaxare creste proportional. Daca am asociat in adolescenta tigara cu „calmarea, relaxarea” vom continua sa fumam in situatiile stresante care la adult sunt mai des intalnite deoarece creste nivelul de responsabilizare. Din pacate s-a dovedit ca tigara nu contine nici o componenta care sa dea o stare de relaxare- este doar o asociere falsa facuta de fumatori. Nicotina stimulează glandele suprarenale care produc adrenalina determinand creşterea presiunii sângelui, accelerarea bătăilor inimii si cresterea tensiunii arteriale. Cand in corp creste nivelul de adrenalina, corpul nu are cum sa se  relaxeze.Atunci de ce atat de multi oameni cred in acest mit si ii ofera putere prin credinta (efectul placebo-” „daca fumez ma calmez”)? Intr adevar, fumatul cuprinde un ritual, o gestica si simturi care te ajuta sa te defocalizezi de pe mental (ganduri de furie, suparare etc care „cer calmare”) pe simturi si gesturi automate (aprinsul tigarii, gestul repetitiv de a o duce la gura, scuturare, stingere etc.) Gestica ajuta la eliberarea emotiilor negative, dar tot atat de bine am putea face o plimbare, gati o mancare, face curat sau alerga in acele momente: activitati care nu necesita concentrare mare si sunt compuse din deprinderi (automate) si acte constiente. Dar tigara pare mai la indemana, mai comoda, se poate fuma intr-un spatiu usor de gasit etc.

Cand ajung persoanele in terapie:

– o interventie chirurgicala urmata de interdictia medicala de a mai fuma

– aparitia unei sarcini la doamne- persoanele sunt deranjate  de mirosul care ramane impregnat pe maini, haine, masina, casa etc.

– solicitari din partea partenerului de viata

Terapia

Observam ca desi motivele sunt destul de commune multor fumatori, in terapie trebuie gasita motivatia personalizata, proprie persoanei. Terapeutul trebuie sa inteleaga ce reprezinta pentru persoana tigara. Ea devine astfel un substitut a unei lipse. Multor persoane le-a fost greu sa-mi explice nevoia pe care o suplineste tigara in prezent pentru ca ei nu privesc fumatul din acest punct de vedere, ci ca o parte a vietii lor, o parte din rutina cotidiana cum este si periatul dintilor.La cei care fumeaza de mult timp si multe tigari pe zi perioada sevrajului va fi dificila din cauza celor doua aspecte: psihic si fizic.  In cadrul terapiei vom incepe sa lucram la nivel psihic si sa intelegem nevoia, cautand o actiune/ritual/gand prin care ea sa se implineasca. Vom intelege ca tigara nu este decat un surogat. In functie de semnificatia pe care tigara o are pentru fiecare persoana, lucrul in terapie va fi in acea directie. Este bine sa pui ceva in locul ramas gol, ceva cu acelasi simbol si rezultat pentru persoana. Evident ca munca clientului nu este usoara, oamenii tind catre ce este familiar si comod, dar cu perseverenta si o reconceptualizare bine structurata rezultatele pot fi foarte bune.Studiile arata ca folosirea hipnozei pentru renuntarea la fumat are efect de doua ori mai rapid decat alte metode terapeutice, recidiva fiind mai rar intalnita. Deasemeni daca ancorarea este bine conceputa si asimilata exista sanse mai mici de recidiva.In functie de personalitatea fiecaruia si drumul parcurs in terapie au fost persoane care au hotarat cand s-au simtit pregatiti sa renunte si au renuntat a doua zi, exista persoane care au avut nevoie sa reduca tigarile treptat pana la renuntarea finala si exista persoane care au recidivat dupa un timp.Rezultatul terapiei este direct influentat de importanta motivatiei cu care vine persoana in terapie. Daca nu considera fumatul o problema majora, considera ca e un obicei controlabil, a venit pentru ca altcineva este deranjat/a de faptul ca fumeaza, nici angajamentul persoanei in terapie nu va fi complet. Cele mai bune rezulatate le au in general persoanele a caror sanatate a fost afectata sau viiroarele mamici. Este interesant sa vedem ca in fata incertitudinii vietii si a fricii ca ne putem pierde viata, devenim atat de constienti de ce am putea sa facem pentru a ne-o pastra. Deasemeni, responsabilitatea cu care mamicile abordeaza noua viata pentru care sunt capabile sa renunte la fumat ne spune multe despre puterea pe care o are fiecare in el/ea.

Si acum…o intrebare draga cititorule:” Daca maine ai afla ca sanatatea este  in pericol ce ai fi dispus sa faci?”

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s