Despre somn…

Standard

 Ne petrecem o treime din viaţă dormind.

Ce se întâmplă în corp când dormim….

Dr. John Bingelow, o autoritate în studiul efectelor somnului, a demonstrat că atunci când dormim, creierul primeşte impresii vizuale, auditive, olfactive, gustative. Acest lucru demonstrează că nervii respectivi sunt activi în timpul somnului, precum și neuronii scoarţei cerebrale.În stare de veghe energia folosită de creier este 10-23 watt, suficientă pentru a aprinde un bec. Dar s-a demonstrat că avem o activitate mai intensă a creierului în timpul somnului, fiind antrenată în special zona responsabilă cu creativitatea.

Prin activitatea glandei pineale (i se mai spune și „al treilea ochi”, pentru că e formată din celule similare celor din retină) în somn avem contact în permanențăcu exteriorul.

Printre alte roluri ale glandei pineale, amintite în ”Fericirea sub lupă(https://zlatanov.ro/2014/11/30/fericirea-sub-lupa/), melatonina, hormonul glandei pineala care este secretata mai mult noaptea, patrunde in fiecare celula si o curata de toxine.

Deasemeni in timpul somnului:

  •  scade tensiunea arterială şi ritmul cardiac, inima se relaxează,sfincterele se relaxează;
  • se reduce simţul mirosului,iar temperatura corpului atinge un nivelul minim in jurul orei 2.30 dimineaţa;
  • creierul produce o substanţă care paralizează temporar muşchii şi nu îţi permite să reacționezi fizic la ceea ce visezi, dar ochii se mişcă (fazaREM);
  • pot apărea excitaţii; în timpul somnului creştem pentru că discurile coloanei vertebrale nu mai sunt presate de greutate;
  • este stimulată şicreşterea nivelului de colagen care oferă elasticitate pielii;
  • se elimină moleculele asociate cu degenerarea neurologică;
  • la nivel raţional-emoţional,întimpul somnului creierul poate găsi soluţii la probleme pe care ne chinuim să le rezolvăm de ceva timp, este creativ;
  • consolidează și creează legături între informaţiile zilei şi unele mai vechi;

Dupăodihnă existăo şansăcu 33%mai mare de a face conexiuni între idei, dând naştere unor noi solutii.

Somnul are un rol important în…
Memorare
– creierul stochează noile informaţii în memoria de lungă duratacu ajutorul unor impulsuri cerebrale în timpul somnului REM (activităţi motorii care devin deprinderi). Studii făcute pe şoareci au demonstrat că în timpul somnului erau active aceleaşisegmente cerebrale din starea de veghe,când ei depuneau efort; dar gândurile şideciziile erau derulate de 6-7 ori mai  repede. Prin repetare sunt intarite conexiunile dintre neuroni şi astfel se îmbunătăţeşte memoria,având un rol important in invatare. Lipsa somnului afectează buna funcţionare a memoriei şi a simţurilor.

Învăţare- prin procesul de memorare, cimentează noile date şi ne ajută apoi să ni le amintim mai bine Consolidarea amintirilor – amintirile pe termen scurt se mută din cortexul motor în lobul temporal, unde devin amintiri de lungă durata.Lipsa odihnei ar putea afecta puternic hipocampul, zona implicată încrearea şiconsolidarea acestor amintiri.

Creativitate – creierul poate face conexiuni, asociaţii diferite de starea de veghe, punând în diferite moduri informaţiile. Lipsa somnului duce la dificultăţi în a ne concentra, luarea deciziile maigreu.

Sănătate- în timpul somnului se elimina toxinele acumulate în starea de veghe. Somnul ajută la reglarea/suprimarea grelinei, hormon care stimulează apetitul şi în același timp stimulează leptina, hormonul care controlează apetitul;

Dacă nu dormim suficient,va creşte riscul de apariţia unor boli,datorită neeliminarii toxinelor; lipsa somnului favorizează apariţia hipertensiunii arteriale, diabetului,obezităţii, Parkinsonului etc.) Privarea somnului este asociată cu deteriorarea sănătății, declinul mintal şi cu mancatul excesiv.

Stadiile somnului
Timpul petrecut în fiecare stadiu de somn variază, aprox. 90-110minute. Somnul  profund fiind predominant în prima parte,în timp ce visele se concentrează în partea a doua a nopţii.
1. Prima etapă de somn se situează undeva între starea de veghe şi somnul propriu zis. Este foarte uşor să fiţi trezit,rămânând cu senzaţia că nu aţi dormit deloc.
2. În „somnul mediu” pierdem simţul împrejurimilor, temperatura corpului scade, undele cerebrale sunt lente, cu unele rafale rapide,ajungând în cortexul cerebral care se ocupăcu învăţarea şi gândirea. Acestea formează visele,care la acest nivel au rol în structurarea informaţiilor. Somnul mediu dureazăcam jumatete de noapte şi e timpul în care organele se relaxează şi îşi încetinesc activitatea.
3. În timpul „somnului profund”, non-rem sunt secretați hormonii de creştere, fluxul sanguin se mută înspre muşchi ş iţesutul este reparat, iar corpul se reface. Curăţarea se face prin secreţiade cortizol. Avem 20% din timpul somnului pentru aceste lucruri. Aici apar parasomniile (somnambulismul, SRED-mâncatul în somn).
4. Somnul REM, cu vise apare în a doua jumătatea nopţii şi ocupă aprox. 20%din noapte debutând la sfârşitul primului ciclu de somn, apoi fiecare sesiune devine mai lungă. Sub pleoape se observă mişcările rapide ale ochilor, încă neelucidate de specialiști.
În timpul nopţii ne trezim 1-2minutelafiecare două ore, pe care nu ni le putem aminti, în general. De-a lungul nopţii, trecem prin aceste stadii de aproximativ 5 ori.

De cât de mult somn avem nevoie? 

Acest lucru depinde de mai mulţi factori,în principal devârstă.

  • bebeluşii dorm aproximativ 17 ore în fiecare zi;
  • copiii mai mari au nevoie de 9- 10 ore în fiecare noapte;
  • adultii au nevoie în jur de 8 ore de somn pe zi;
  • persoanele mai în vârstă au nevoie de aceeaşi cantitate de somn, dar,având doar o perioada de somn profund în timpul nopţii (în primele 3sau4 ore), se trezesc mai uşor ulterior şi pot să nu mai adoarmă.

Tulburărilede somn (sunt descoperite peste 100): insomnie, coşmaruri, teroarea nocturnă, somnambulism, paralizie în somn, apnee, bruxism, narcolepsia (somn excesiv în timpul zilei, uneori adormire bruscă scurte perioade de timp în care se trece rapid în REM).

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s