Despre somn…

Ne petrecem o treime din viaţă dormind.

Ce se întâmplă în corp când dormim….

Dr. John Bingelow, o autoritate în studiul efectelor somnului, a demonstrat că atunci când dormim, creierul primeşte impresii vizuale, auditive, olfactive, gustative. Acest lucru demonstrează că nervii respectivi sunt activi în timpul somnului, precum și neuronii scoarţei cerebrale. În stare de veghe energia folosită de creier este 10-23 watt, suficientă pentru a aprinde un bec. Dar s-a demonstrat că avem o activitate mai intensă a creierului în timpul somnului, fiind antrenată în special zona responsabilă cu creativitatea.

Prin activitatea glandei pineale (i se mai spune și „al treilea ochi”, pentru că e formată din celule similare celor din retină) în somn avem contact în permanență cu exteriorul.

Printre alte roluri ale glandei pineale, amintite în ”Fericirea sub lupă”(https://zlatanov.ro/2014/11/30/fericirea-sub-lupa/), melatonina, hormonul glandei pineale care este secretată mai mult noaptea, pătrunde în fiecare celulă și o curăță de toxine.

Deasemeni in timpul somnului:

  • scade tensiunea arterială şi ritmul cardiac, inima se relaxează, sfincterele se relaxează;
  • se reduce simţul mirosului, iar temperatura corpului atinge un nivelul minim in jurul orei 2.30 dimineaţa;
  • creierul produce o substanţă care paralizează temporar muşchii şi nu îţi permite să reacționezi fizic la ceea ce visezi, dar ochii se mişcă (faza REM);
  • pot apărea excitaţii; în timpul somnului creştem pentru că discurile coloanei vertebrale nu mai sunt presate de greutate;
  • este stimulată şicreşterea nivelului de colagen care oferă elasticitate pielii;
  • se elimină moleculele asociate cu degenerarea neurologică;
  • la nivel rațional-emoțional, în timpul somnului creierul este creativ și poate găsi soluții la probleme pe care ne chinuim să le rezolvăm de ceva timp;
  • consolidează și creează legături între informațiile zilei și unele mai vechi;

După odihnă există o şansă cu 33% mai mare de a face conexiuni între idei, dând naştere unor noi solutii.

Somnul are un rol important în…
Memorare
– creierul stochează noile informaţii în memoria de lungă durata cu ajutorul unor impulsuri cerebrale în timpul somnului REM (activităţi motorii care devin deprinderi). Studii făcute pe şoareci au demonstrat că în timpul somnului erau active aceleaşi segmente cerebrale din starea de veghe,când ei depuneau efort; gândurile și deciziile erau derulate de 6-7 ori mai  repede. Prin repetare sunt întărite conexiunile dintre neuroni și astfel se îmbunătăţeşte memoria, având un rol important în învăţare. Lipsa somnului afectează buna funcţionare a memoriei și a simţurilor.

Învăţare- prin procesul de memorare, cimentează noile date şi ne ajută apoi să ni le amintim mai bine; consolidarea amintirilor – amintirile pe termen scurt se mută din cortexul motor în lobul temporal, unde devin amintiri de lungă durata. Lipsa odihnei ar putea afecta puternic hipocampul, zona implicată în crearea și consolidarea acestor amintiri.

Creativitate – creierul poate face conexiuni, asociaţii diferite de starea de veghe, punând în diferite moduri informaţiile. Lipsa somnului duce la dificultăţi în concentrar, iar deciziile sunt luate mai greu.

Sănătate- în timpul somnului se elimină toxinele acumulate în starea de veghe. Somnul ajută la reglarea/suprimarea grelinei, hormon care stimulează apetitul şi în același timp stimulează leptina, hormonul care controlează apetitul;

Dacă nu dormim suficient, va creşte riscul de apariţie a unor boli, datorită neeliminarii toxinelor; lipsa somnului favorizează apariţia hipertensiunii arteriale, diabetului, obezităţii, Parkinsonului etc.) Privarea somnului este asociată cu deteriorarea sănătății, declinul mintal şi cu mâncatul excesiv.

Stadiile somnului
Timpul petrecut în fiecare stadiu de somn variază, aprox. 90-110 minute. Somnul  profund fiind predominant în prima parte, în timp ce visele se concentrează în partea a doua a nopții.
1. Prima etapă de somn se situează undeva între starea de veghe şi somnul propriu zis. Este foarte uşor să fiţi trezit, rămânând cu senzația că nu aţi dormit deloc.
2. În „somnul mediu” pierdem simţul împrejurimilor, temperatura corpului scade, undele cerebrale sunt lente, cu unele rafale rapide,ajungând în cortexul cerebral care se ocupă cu învăţarea şi gândirea. Acestea formează visele, care la acest nivel au rol în structurarea informaţiilor. Somnul mediu durează cam jumătate de noapte, timp în care organele se relaxează şi îşi încetinesc activitatea.
3. În timpul „somnului profund”, non-rem sunt secretați hormonii de creştere, fluxul sanguin se mută înspre muşchi şi ţesutul este reparat, iar corpul se reface. Curăţarea se face prin secreţia de cortizol. Avem 20% din timpul somnului pentru aceste lucruri. Aici apar parasomniile (somnambulismul, SRED-mâncatul în somn).
4. Somnul REM, cu vise apare în a doua jumătate a nopţii şi ocupă aprox. 20% din noapte debutând la sfârşitul primului ciclu de somn, apoi fiecare sesiune devine mai lungă. Sub pleoape se observă mişcările rapide ale ochilor, încă neelucidate de specialiști. În timpul nopţii ne trezim 1-2 minute la fiecare două ore, pe care nu ni le putem aminti, în general. De-a lungul nopţii, trecem prin aceste stadii de aproximativ 5 ori.

De cât de mult somn avem nevoie?

Acest lucru depinde de mai mulți factori, vârsta având un rol principal.

  • bebeluşii dorm aproximativ 17 ore în fiecare zi;
  • copiii mai mari au nevoie de 9-10 ore în fiecare noapte;
  • adulții au nevoie în jur de 8 ore de somn;
  • persoanele mai în vârstă au nevoie de aceeași cantitate de somn, dar, având doar o perioada de somn profund în timpul nopții (în primele 3 sau 4 ore), se trezesc mai uşor ulterior şi pot avea insomnii.

Tulburările de somn (sunt descoperite peste 100): insomnie, coşmaruri, teroarea nocturnă, somnambulism, paralizie în somn, apnee, bruxism, narcolepsia (somn excesiv în timpul zilei, uneori adormire bruscă scurte perioade de timp în care se trece rapid în REM) etc.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s